Rabarbra syltet


OPPSKRIFT – HJEMMELAGET – LAVKARBO – lav FODMAP



  • 500 g slanke rabarbrastilker
  • 1,5 dl eplesidereddik
  • 3 dl vann
  • 2 ts salt
  • ekstra krydder som hel sort pepper, nellikspiker, stjerneanis, ingefær og sennepsfrø

  1. Skjær rabarbraen i lengder som passer med lengden på glasset.
  2. Legg rabarbraen tett i tett i glasset.
  3. Kok opp eddik, vann og salt (+ eventuelt krydder). La blandingen småkoke i 2 minutter til saltet er oppløst.
  4. Hell den varme laken over rabarbraen. Glasset skal fylles helt opp, og all rabarbraen må være dekket.
  5. Sett på tett lokk og la glasset stå på benken til avkjøling.
  6. Oppbevares videre i kjøleskap.
  7. Rabarbraen bør få stå i to døgn før bruk.

Kom gjerne med forslag til forbedring av oppskriftene. Oppskriftene følger stort sett lav FODMAP, lav karbo og lav melkeprotein. Du kan kommentere anonymt eller med fullt navn. Kommentaren blir gjennomgått før publisering.