OPPSKRIFT – HJEMMELAGET – LAVKARBO – lav FODMAP
- 1 kg rabarbra
- 1 stk appelsin
- 0,5 ss revet frisk ingefær
- 2 ts malt kardemomme
- Velg unge rabarbrastilker. Del de tykkeste stilkene i to på langs. Kutt stilkene i biter på 2-3 cm.
- Ha dem i en skål eller bolle og la stå i 12-24 timer og safte seg.
- Ha rabarbra i en kjele sammen med appelsinsaft, revet ingefær og kardemomme.
- Kok opp, senk varmen og la syltetøyet småkoke i ca. 1 time, eller til det begynner å tykne.
- Hell syltetøyet i rene, varme glass og skru på lokk. Avkjøl helt.
