Rabarbrasyltetøy


OPPSKRIFT – HJEMMELAGET – LAVKARBO – lav FODMAP



  • 1 kg rabarbra
  • 1 stk appelsin
  • 0,5 ss revet frisk ingefær
  • 2 ts malt kardemomme

  1. Velg unge rabarbrastilker. Del de tykkeste stilkene i to på langs. Kutt stilkene i biter på 2-3 cm.
  2. Ha dem i en skål eller bolle og la stå i 12-24 timer og safte seg.
  3. Ha rabarbra i en kjele sammen med appelsinsaft, revet ingefær og kardemomme.
  4. Kok opp, senk varmen og la syltetøyet småkoke i ca. 1 time, eller til det begynner å tykne.
  5. Hell syltetøyet i rene, varme glass og skru på lokk. Avkjøl helt.

Kom gjerne med forslag til forbedring av oppskriftene. Oppskriftene følger stort sett lav FODMAP, lav karbo og lav melkeprotein. Du kan kommentere anonymt eller med fullt navn. Kommentaren blir gjennomgått før publisering.